Het aandeel Peloton (NYSE: PTON) handelt vandaag fors lager in Amerikaanse prijsactie nadat het bedrijf een enorm verlies rapporteerde in het fiscale vierde kwartaal van 2022. Het aandeel was een van de slechtste presteerders in 2021 en 2022 ziet er niet beter uit voor de thuisfitness bedrijf.
Peloton rapporteerde in het kwartaal een omzet van $ 678,7 miljoen, wat 28% lager was dan de $ 685,9 miljoen die analisten hadden verwacht. Het boekte een negatieve EBITDA van 288,7 miljoen dollar, terwijl het nettoverlies 3,68 dollar per aandeel bedroeg. Het nettoverliescijfer lijkt misschien overdreven vanwege $ 415 miljoen aan herstructureringskosten.
In een reactie op het enorme verlies zei Barry McCarthy, CEO van Peloton: “Het verlies weerspiegelt de substantiële vooruitgang die we in het afgelopen kwartaal hebben geboekt bij het opnieuw ontwerpen van het bedrijf om de huidige en toekomstige voorraadoverhang te verminderen, vaste kosten om te zetten in variabele kosten en talrijke problemen met de toeleveringsketen aan te pakken. ”
Peloton herstructureert zijn bedrijf
McCarthy, die de functie overnam van de oprichter van Peloton, John Foley, heeft geprobeerd het bedrijf te herstructureren. Alleen gisteren kondigde het bedrijf een deal aan met Amazon om zijn apparatuur op zijn e-commerceplatform te verkopen. Tot nu toe vertrouwde Peloton op de verkoop via zijn eigen online en offline kanalen. In een poging om het bedrijf te herstructureren heeft het echter een aantal winkels gesloten.
PTON koos voor logistiek van derden
Eerder deze maand kondigde Peloton aan dat het “nu onze laatste mijl leveringscapaciteiten herstructureert door ons werk uit te breiden met onze externe logistieke (3PL’s) providers.” Het voegde eraan toe: “De verschuiving van onze levering op de laatste kilometers naar 3PL’s zal onze leveringskosten per product tot 50% verlagen en stelt ons in staat om op de meest kostenefficiënte manier aan onze leveringsverplichtingen te voldoen.”
De verhuizing zou ook leiden tot banenverlies bij Peloton. Het kondigde ook aan dat vanaf 14 november zijn werknemers naar kantoren zouden moeten terugkeren, tenzij ze specifiek werden ingehuurd voor werken op afstand.
Peloton heeft zijn eigen productiebedrijf verlaten
Het bedrijf stopte eerder dit jaar met zijn eigen productieactiviteiten en schakelde volledig over op productie door derden. Het heeft ook de productie in zijn fabriek in Ohio stopgezet en wil in plaats daarvan het land verkopen. Het kassaldo van Peloton is aan het slinken door de enorme geldstroom. Het bedrijf heeft zichzelf echter als doel gesteld om in de tweede helft van het fiscale jaar 2023 een positieve cashflow te krijgen.
McCarthy was vrij openhartig over de kwartaalprestaties van het bedrijf. Hij zei: “Als je kijkt naar onze financiële prestaties in het vierde kwartaal, vermoed ik dat wat je ziet een functie zal zijn van waar je zit. De nee-zeggers zullen kijken naar onze financiële prestaties in het vierde kwartaal en een smeltkroes van dalende inkomsten, negatieve brutomarge en diepere bedrijfsverliezen zien. Ze zullen zeggen dat deze de levensvatbaarheid van het bedrijf bedreigen.”
McCarthy op ommekeer
Hij voegde er echter aan toe: “Maar wat ik zie is een aanzienlijke vooruitgang die onze comeback en de veerkracht van Peloton op de lange termijn stimuleert. Belangrijke mijlpalen die zijn bereikt, zijn onder meer nieuw uitvoerend leiderschap, heronderhandelde leveringscontracten en een aanzienlijk verminderde kasuitstroom.”
Ook eerder heeft McCarthy gewaarschuwd dat omkeringen niet gemakkelijk zijn. Het merk Peloton kreeg ook een klap na het dodelijke ongeval met zijn uitrusting vorig jaar. Het bedrijf nam veel tijd om de fout te erkennen en een terugroepactie uit te voeren. Het kwaad was toen echter al geschied.
Belangrijkste afhaalrestaurants van Peloton-inkomsten
Peloton sloot het kwartaal af met 6,9 miljoen leden. Hoewel de statistiek 15% hoger was op jaarbasis, daalde deze achtereenvolgens met 2%. Tijdens het kwartaal rapporteerde het 131,7 miljoen verbonden fitnesstrainingen, wat 2% lager was op jaarbasis. De statistiek kelderde 20% in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Het gemiddelde maandelijkse klantverloop verdubbelde ook tot 1,41%.
Het zei dat de inkomsten in het fiscale eerste kwartaal naar verwachting tussen $ 625 en $ 650 miljoen zullen bedragen, wat een daling op jaarbasis van 21% zou betekenen. Peloton verwacht dat het gecorrigeerde EBITDA-verlies in het kwartaal tussen $ 90 en $ 115 miljoen zal zijn. Het verwacht dat het aantal abonnees in het kwartaal gelijk zal blijven.
Peloton gaf geen prognose voor het hele jaar
In een reactie op de vooruitzichten zei McCarthy: “Onze vooruitzichten voor het eerste kwartaal weerspiegelen de zwakte van de vraag op korte termijn in verband met onze recente prijsstijgingen van hardware en de typische seizoensgebonden zwakte van de vraag.” In de toekomst zou Peloton geen driemaandelijkse statistieken voor abonneebetrokkenheid verstrekken, maar het verloop blijven rapporteren.
Het bedrijf gaf ondertussen geen prognose voor het volledige boekjaar. McCarthy zei:, “We zullen meer te zeggen hebben over onze operationele plannen voor FY23 naarmate het jaar vordert en naarmate we ons bedrijfsmodel blijven ontwikkelen om de omzetgroei en marge-uitbreiding in Noord-Amerika, West-Europa en Australië te stimuleren. Voor de rest van FY23 zullen omzetgroei en marge-uitbreiding mijn primaire focus zijn.”
Thuisblijvers zijn getuige van een vertraging
Hij waarschuwde echter dat de markt voor connected fitness op korte termijn uitdagend zou blijven. Het commentaar is niet verrassend, aangezien het hele thuisblijvende universum getuige is van een vertraging, aangezien de consumptiegewoonten grotendeels zijn teruggekeerd naar het pre-pandemische tijdperk.
Andere winnaars van thuisblijven zijn ook getuige van een groeivertraging. De omzetgroei van Zoom was de laagste ooit gemeten in het meest recente kwartaal. De omzetgroei van Amazon in het tweede kwartaal van 2022 was de laagste in twee decennia, terwijl Netflix in de eerste helft van 2022 1,2 miljoen abonnees verloor.
Peloton meldt stijging abonnementsinkomsten
Peloton is overgestapt op een abonnementsmodel en de strategie laat goede resultaten zien. In het fiscale vierde kwartaal bedroegen de abonnementsinkomsten $ 383,1 miljoen, wat 36% hoger was op jaarbasis. De omzet uit productverkoop daalde met 55% tot $ 295,6 miljoen. Het was de eerste keer dat de abonnementsinkomsten van Peloton de productinkomsten overtroffen.
Al met al heeft het bedrijf zijn taak uit handen genomen. Het moet de vrije kasstroom snel positief maken door kosten te besparen. Tegelijkertijd moet het zijn omzet verhogen en investeerders ervan overtuigen dat het nog steeds een goede investering is voor de lange termijn.